پولیش زدن رنگ خودرو:

پولیش کردن برای خودرو لازم است و حتی خودروی نو هم رنگ آن باید پولیش شود تا همیشه یک رنگ سالم و براق داشته باشیم. اگریک خودرو پولیش نشود ، در اثر خط افتادن و آفتاب سوختگی رنگ آن از بین می رود . پولیش رنگ خودرو کار بسیار سخت و دشواری است زمان زیادی هم برای آن صرف می شود . برای کاهش زمان پولیش دستگاه های متعددی آمده است که هیچ کدام مانند پولیش با دست نمی شود . باید این نکته را در نظر گرفت که پولیش کردن مانند سمباده زدن است و باعث برداشته شدن لایه ای از رنگ است و پولیش کمی نرم تر از سمباده است ، گرچه امروزه سمباده های بسیار نرم و پولیش های زبر هم وارد بازار شده و باید مراقب بود تا از پولیش مناسب استفاده کرد . این آموزش برای پولیش کردن با دست است که در کنار آن در باره ی پولیش با دستگاه هم صحبت می کنیم . در اول کار باید بگم که من صافکار یا نقاش نیستم و تنها به این کار علاقه دارم . یک شرکت آلمانی که خودرو ها را به صورتی پولیش می کند که وقتی شما ماشین را با دستتان لمس کنید اثرانگشت خودر را بر روی رنگ می توانید مشاهده کنید در اصطلاح مانند آینه می شود البته برای این کار رنگ خودرو باید ضخامت کافی داشته باشد که با دستگاه ضخامت آن را اندازه می گیرند ، زیرا روش این شرکت به این صورت است که اول ماشین را سمباده نرم می زند بعد پولیش زبر می زند بعد ازاین کار هم پولیش نرم و بعد پولیش مایع و در آخر آن را واکس می زنند . برای انجام این کار باید وسایل مورد نیاز را تهیه کرد .

وسایل مورد نیاز:1- سمباده 2000 تا 3000 هرچه اعداد بزرگتر باشند سمباده نرم تر است هرگز با سمباده های زبر تر از این کار نکنید.

2- پولیش زبر که اقلب به رنگ قرمز است.

3- پولیش نرم که اقلب کرم یا سفید است.

4- پولیش مایع که در بازار به شیر پولیش معروف است و یا پولیش واکس که به اشتباه به آن واکس گفته می شود.

5- واکس که در بازار از نوع اسپری آن موجود است به همان نام اسپری واکس به فروش می رسد.

6- چند متر پارچه نرم (بهتر است از جنس پنبه باشد) و یک حوله ی کوچک .

حالا چرا حوله؟ زیرا کار با آن آسان تر است ولی با ابر و پنبه هم می توان این کار را انجام داد و درستش این است که با پنبه این کار انجام شود که از همه نرم تراست و بر روی رنگ خط نیدازد ، می توان در مراحل آخر از پنبه استفاده کرد تا کار راحت تر انجام شود.

7- به مقدار کافی آب

اگر تا به حال از این کار ها انجام ندادید ، بهتر است که سمباده و پولیش زبر را خریداری نکنید، زیرا در هنگام خرید پولیش زبر اقلب فروشنده ها به شما هشدار می دهند که از آن برای روی رنگ استفده نکنید . شما پولیش نرم ،پولیش مایع و واکس را استفاده کنید اگر رضایت بخش نبود آن وقت به صورت کامل این کار را انجام دهید.

این آموزش شما شش مرحله است که شامل : 1- شستشو 2- موج گیری 3- خش گیری 4- حجم دادن 5- براق کردق 6- لایه ی محافظ برای رنگ

مرحله ی اول: اگر ماشین تمیز هم است بهتر است که ماشین را بشویید. ماشین را هر گز در زیر نور آفتاب نشویید مخصوصا" ماشین های متالیک را زیرا قطرات آب بر روی رنگ مانند ذره بین می مانند که باعث سوختن رنگ می شود. بهتر است که با شامپو های مخصوص ، خودرو را بشویید و اگر از مواد دیگر استفاده می کنید تر جیحا" قلیایی باشند یا مقدار اسیدی بودن آنها کم باشد مانند شامپو بچه. یک نکته ی دیگر آنکه دمای مجاز برای رنگ 80 درجه است پس با آب جوش آن را نشویید که باعث ترک خوردن رنگ می شود که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود و بعد از گذشت زمان رنگ مات می شود و رنگ آسیب جدی می بیند زیرا در زمستان آب داخل ترک ها می شود و بعد باعث خرد شدن لایه های سطحی آن می شود و در نهایت بعد از گذشت چند سال رنگ به کلی از بین می رود.

مرحله ی دوم: اگر می دانید رنگ ضخامت کافی را دارد و خودرو را برای مدت طولانی نگه نخواهید داشت می توانید از مرحله ی اول شروع کنید که من آن را پیشنهاد نمی کنم و تنها برای از بین بردن خط های عمیق و قسمت های رنگ شده که موج افتاده پیشنهاد می کنم .

برای اینکه بفهمید که یک خط با پولیش از روی بدنه پاک می شود یا نه ، می تواند با کشیدن ناخن خود بر روی آن متوجه ی این امر شوید اگر آن قدر عمیق باشد که ناخن داخل آن گیر کند بنا بر این آن خط با پولیش برطرف نمی شود و باید از وسایل خش گیر که نوع و نحوه ی متفاوتی دارند استفاده نمود.حال اگر ضخامت آن کم بود می توان با سمباده آن را بر طرف کرد . برای این کار چند روش وجود دارد بعضی ها با حرکت دادن سمباده بر روی رنگ با زاویه ی 60 درجه این کار را انجام می دهند و بعضی دیگر به صورت دایره ای که آسان تر است این کار را انجام می دهند در تمام مدت باید آن قسمت را خیس کرد و سمباده را به صورت خشک بر روی رنگ نکشید. دقت کنید که شما دارید رنگ خودرو را می سایید و بهتر است که این کار را خیکی کم انجام بدهید. بعضی از نقاش های ماهر، همراه با آب مواد لزج کننده مانند مایع ظرف شویی ،شامپو ویا مایع دستشویی به آن می افزایند حتی در آخر کار بدون آب از این مواد استفاده می کنند و در آخر هم کاغذ سمباده را بر می گردانند و با پشت آن بر روی رنگ می کشند که همین کار ها ساعت ها به طول می انجامد. اگر قسمتی که سمباده می زنید قبلا" رنگ شده و در حال از بین بردن موج ها و شره کردن رنگ ها هستید به موجب محو شدن آن ها دست از کار بکشید و اگر در حال از بین بردن خش ها هستید به موجب کم رنگ شدن آن ها دست از کار بکشید و باقی کار را به مراحل بعد بسپارید. اگر آفتاب سوختگی را بر طرف می کنید باید بدانید که تصمیم گیری در مورد میزان سمباده زدن بسیار دشوار است زیرا با خیس شدن آن قسمت شما را به اشتباه می اندازد و اگر زیاد سمباده بزنید با عث از بین رفتن رنگ می شود ،اگر کم سمباده بزنید اثر آن باقی می ماند که این بهتر است چون در مراحل بعد پولیش ها در داخل خود روغن دارند که باعث می شوند تا آفتاب سوختگی آن کمتر به چشم بیاید البته بعد از شستشو و پاک شدن روغن آن دوباره نمایان می شود که می توان یک واکس زد تا دوباره محو شود.در پایان این مرحله خودرو را بشورید تا تکه های سمباده و رنگ موجب خط افتادن رنگ نشود.

مرحله ی سوم : من پیشنهاد می کنم که کار را از این مرحله شروع کنیم بهتر است چون سمباده برای حرفه ای هاست و با سمباده زدن بیشتر به رنگ آسیب می رسانیم . خوب اگر مرحله ی قبل را انجام داده باشید حال کار آسان تر است ولی اگر این کار را انجام نداده اید با چند بار اضافه کشیدن پولیش زبر می توانید به همان نتیجه دست بیابید. اگر ماشین تمام بدنه ی آن رنگش مات شده است با پولیش زبر بر روی تمام بدنه ی آن بکشید و مراقب باشید که رنگ را از بین نبرید مخصوصا" نقاط برجسته بدنه . برای این کار باید پولیش را بر روی بدنه پخش کنید و بعد با حوله به سمت جلو و عقب پولیش را بر روی بدنه بکشید . برای این که قسمت های برجسته ی بدنه برجسته تر به نظر بی آیند تا بدنه عضولانی تر به چشم بی آید باید بدانید که پولیش را در هر قسمت به چه شکل بکشید و در هر قسمت متفاوت است .اما اگر در کنار خودرو قرار گرفته اید به سمت چپ و راست و اگر در جلو یا عقب خودر ایستاده اید به صورت بالا و پایین پولیش بزنید تا یک چیز معقول به دست آید اما اگر مشتاق یاد گرفتن درست حرکت دادن دستانتان هستید باید این کار را یابه صورت فیلم ویا به صورت طبیعی مشاهده کنید .

مرحله ی چهارم : در این مرحله اشتباهات موجب آسیب دیدن رنگ نمی شود و اگر خودروی شما خط های ریز رارد و رنگ آن موشکلی ندارد باید از این مرحله شروع به کار کرد تا عمر رنگ طولانی تر شود . در این مرحله تمامی نکات قبل را باید رعایت کرد وچون پولیش نرم است و کار با آن آسان تر است بهتر است به جا حوله از پنبه استفاده کنید. اگر در این مرحله کار را به خوبی انجام دهید برجستگی های بدنه به خوبی نمایان می شود و مرحله ی بعد فقط موجب براق شدن رنگ می شود . اگر از پولیش زیاد استفاده کردید و در داخل درزها پولیش رفته بهتر است که خودرو را بشویید و اگر خودروی شما مشکی یا یک رنگ تیره دارید بهتر است از پولیش مخصوص ماشین های مشکی استفاده کنید که در ایران کم یابند و به رنگ مشکی هستند تا در زمانی که به داخل درز ها رفتند دیده نشوند.

مرحله ی پنجم : زدن پولیش مایع بعد از آن همه کار های دشوار و صیقلی شدن رنگ بسیار آسان است و دیگر دست بر روی رنگ لیز می خورد و احساس خوبی به شما دست میده و بسیار لذت بخش است. در این بخش خودرو به بیشترین حد براقی خود رسیده است حال اگر به جای پولیش مایع از واکس پولیش استفاده کردید می توانید خودرو را هم واکس نزنید. اما دفعه ی بعد که خودرو را شستید باید خودرو را واکس بزنید تا همیشه بدنه ی خودرو براق و جذاب بماند.

مرحله ی ششم :اما اگر از یک واکس خوب استفاده کنید موجب می شود که گردو غبار بر روی رنگ نشیند و ریختن مواد دیگر مانند فضولات حیوانات به یادگی پاک شود .اگر فضولات حیوانات و یا در هین حرکت حشرات به خودروی شما برخورد کردند و موجب ریخته شدن خون آن ها بر روی بدنه شد یا هر چیز دیگری که باعث آسیب دیدن رنگ می شود را هر چه سریعتر پاک کنید.

اگر می خواهید دیگر کار را به صورت کامل انجام بدهید و اطمینان حاصل کنید که خودروی شما تا یکسال دیگر احتیاجی به پولیش نداشته باشد می توانید از پولیش هایی با تکنولوژی نانو استفاده کنید. از این نوع پولیش برای رینگ ها هم هست که باعث می شود تا مواد مختلف به آن نچسبد و حتی بر روی رنگ و رینگ خودروی شما آب هم نمی ماند و به روی زمین می ریزد از این تکنولوژی در شیشه ها هم استفاده می شود و می توان اسپری های مختلف آن راتهیه کرد که البته تاثیر زیادی ندارند ولی در خودرو های جدید به صورت سفارشی از شیشه های با تکنولوژی نانو استفاده می شود که نیازی به برف پاکن ندارند و هیج چیز بر روی آن باق نمی ماند.

اگر بخواهید یک نقاش این کار ها را برای شما انجام دهد بیش از 50 هزار تومان از شما می گیرد زیرا زمان زیادی را باید صرف این کار کند و اگر خود شما این کار را انجام دهید کمتر از 20 هزار تومان برای شما هزینه دارد و می توانید با آن مواد تا چند سال کار کنید چون آن ها اقلب تاریخ مصرف طولانی دارند.

پولیش با دستگاه:

خیلی از نقاش ها از این دستگاه ها خریداری کرده اند که کار با آن را بلد نیستند.این دستگاه ها دارای دو سر مختلف هستند یک نمدی و دیگری اسفنجی که هر کدام را که بخواهید می توانید خریداری کنید . سر نمدی بهتر کار می کند اما عمر کمی دارد که البته ارزانتر از نمونه ی اسفنجی است سر اسفنجی عمر طولانی دارد اما به شرطه آنکه درست استفاده شود . این آموزش با سر اسفنجی است. برای شروع سری اسفنجی را با آب می شوریم تا هم گرد و غبار آن گرفته شود و هم آن خیس شود در غیر این صورت سر اسنفجی می سوزد و باید زود به زود تعویض شود که مرقوم به صرفه نیست و اقلب نقاش ها این اشتباه را می کنند و فکر می کنند کار با آن مانند پولیش معمولی است اشتباه دوم آن این است که از پولیش نرم استفده می کنند ولی برای پولیش با دستگاه باید از پولیش مایع استفاده کنند و بعد در هین پولیش کردن بر روی رنگ داعما" آب بپاشند تا سر پوایش نسوزد و پولیش روی رنگ خشک نشود تا به صورت پودر در آید. چون اصتحکاک در آن نقطه زیاد است و حرارت با لا می رود باید داعما" سر پولیش را به حرکت دراورد و نگذاشت در یک جا کار کند . برای از بین بردن خط و خش ها باید به صورت دستی آنها را از بین برد و برای براق کردن رنگ از دستگاه باید استفاده کرد تا نتیجه ی خوبی حاصل گردد.

از پولیش مایع در داخل کابین هم می توان استفاده کرد . می توان اشیاء پلاستیکی و مواد فلزی رو هم پولیش کرد اما مراقب باشید که آن شیء روکش محافظ نداشته باشد که به اشتباه روکش را خراب کنید . بهتر است اسپری های مخصوص داشبورد استفاده کنید اما آنها در مدت کوتاهی پاک می شوند ولی پولیش حالت دائمی دارد. مراقب باشید که دسته دنده و فرمان را لیز نکنید که موجب حادثه شود. و هم چنین مراقب باشید که روی داشبورد و قسمت زیر صفحه کیلومتر را زیادی براق نکنید زیرا در زمانی که نور به آن ها بتابد موجب می شود که نور را به شیشه جلو و صفحه کیلو متر منتقل کند تا باعث کاهش دید راننده شود.

در موتور هم می توان از پولیش استفاده کرد تا موتور براق تر شود و حتی داخل هدرز و در یچه های ورود و خروج و تمامی مسیر های هوا را پولیش می زنند تا شتاب و مصرف خودرو کم شود . فقط وقتی موتور سرد شود آن را پولیش کنید تا پولیش به صورت پودر در نیاید . پولیش قطعات دیگر موتور هم موجب انتقال حرارت به محیط شود و در نهایت باعث خنک کاری بهتر هم می شود.